Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: jrvd op 02 juli 2018, 09:34:30
-
Ondanks de vele postings en aangedragen oplossingen, lukt het mij al sinds een week niet om mappen en bestanden op mijn Synology DS216play via verkenner te benaderen. Vermoedelijk is dit probleem ontstaan door een Windows update op de DSM 6.2 update. Ik draai op Windows 10 Pro (1803).
Volgens mij heb ik alle mogelijke opties geprobeerd, van SMB aanzetten in Windows en op de NAS, tot services starten in Windows en firewalls aan-en uitzetten op zowel de NAS als de computer. Ik heb zelfs een herinstallatie van Windows 10 gedaan. Ook heb ik bios ge-update en alle drivers ge-update. Zelfs andere netwerkkabel geprobeerd (tja, je probeert alles ;-)).
De NAS is wel zichtbaar in verkenner maar bij een dubbelklik krijg ik de foutcode 0x80070035.
De NAS is wel gewoon te benaderen op vast IP via de browser en via Synology assistant.
De NAS is ook te benaderen via andere Windows 10 computers in hetzelfde netwerk, zowel via verkenner als via het IP.
Ik ben een beetje door mijn opties heen denk ik, wat zou ik nog meer kunnen nakijken?
Alvast bedankt.
-
Weet je zeker dat het niet het mediaserver icoontje is dat je in verkenner ziet?
-
De NAS staat bij de andere computers in het netwerkoverzichtje.
-
Werkt de ping op netwerknaam vanuit de command prompt van je computer?
-
ja, pingen werkt gewoon.
-
Kun je de share wel benaderen via \\<ip van nas>\<share> ?
-
Nee helaas niet. Dan volgt telkens deze foutmelding.
Netwerkfout
Geen toegang tot \\NAS\<share> (of \\<ip van nas>\<share>)
Foutcode 0x80004005
Overigens is dit een andere foutcode dan wanneer ik via >netwerk>richtclick een verbinding probeer te maken. In dat geval krijg ik telkens foutcode 0x80070035.
-
Windows 10 voor de der keer opnieuw geïnstalleerd en ondersteuning voor SBM 1.0/CIFS maar weer aangevinkt via het configuratiescherm.
Ik had voorheen de netwerkadapter al een paar keer verwijderd en toegevoegd om de driver via Windows update bij te werken (was één van de tips), maar nu heb ik de Realtek netwerkadapter ge-update via de website van Realtek en niet via Windows update.
Na en reboot zag ik wederom de NAS verschijnen maar nog steeds zonder toegang via verkenner.
Ik had de Defender Firewall al meerdere keren aan-en uitgezet maar probeerde het nog maar een keer..en voila daar zijn alle mappen ineens zichtbaar en toegankelijk :clap:
Nu rijst de vraag; welke aanpassingen moet ik doen in de firewall om het werkend te houden?
Alvast bedankt.
-
Heb je wel op je PC ingesteld dat je een private netwerk gebruikt?
Want dan worden uitgaande connectie (wat het benaderen van je Nas is) helemaal niet gefirewalled.
-
Mijn Windows 10 Pro staat op Nederlands maar de PC staat op "Particulier netwerk".
-
Als je gewoon op particulier netwerk staat en je hebt zelf niets in je firewall aangepast dan moet alles gewoon werken zonder aanpassingen in de firewall.
Als je op je NAS DSM 6.2 hebt kun je nog WS Discovery aanzetten maar dat heeft niets met je foutcode te maken.
lees dit topic even.
https://www.synology-forum.nl/synology-dsm-6-2/ws-discovery-in-plaats-van-smb1/msg252323/#msg252323
-
Heb je wel op je PC ingesteld dat je een private netwerk gebruikt?
Want dan worden uitgaande connectie (wat het benaderen van je Nas is) helemaal niet gefirewalled.
Firewall aangezet en lijkt nu inderdaad allemaal te werken!!
Na dagen zoeken en proberen is het dan toch ineens gelukt ;D
Bedankt voor de hulp.
-
WS discovery had ik al een keer aangezet maar maakte idd geen verschil.
Het ziet en nu allemaal goed uit en ik heb er een lekkere verse Windows aan overgehouden; ook wel eens prettig.
Bedankt.