Synology-Forum.nl
OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: Marito op 23 december 2021, 21:10:48
-
In mijn desktop en oude laptop kan ik de NAS bereiken via verkenner.
In mijn nieuwe laptop met Windows 11 (1 week oud) krijg ik dit niet voor elkaar.
De melding is :
\\NAS is niet toegankelijk.
U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.
neem contact op met de beheerder .....
de opgegeven netwerknaam is niet meer beschikbaar.
Ik heb alle topics hierover gelezen en die konden me niet helpen of waren te ingewikkeld voor me.
Volgens mij is het (voor wie het weet) niet zo'n groot probleem.
Voor mij dus wel ... kunt U helpen a.u.b. ?
-
\\NAS is niet toegankelijk.
Probeer het eens met het LAN IP adres van de NAS - \\192.168.x.x (??)
-
Helaas ... er komt een venster waarin ik netwerkreferenties moet invoeren.
Daar voer ik Naam en WW in van de NAS en vervolgens komt het venster weer :
\\NAS is niet toegankelijk.
U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.
neem contact op met de beheerder .....
de opgegeven netwerknaam is niet meer beschikbaar.
Een soort vicieuze cirkel ..
-
Even zoeken op het forum, maar dacht afgelopen dagen / week een vergelijkbaar onderwerp tegen te zijn gekomen m.b.t. Windows 11.
-
O.K
Dan ga ik nog eens zoeken .. dank je.
-
Ik heb nogmaals gezocht en niet gevonden ... de topics gaan over Windows 7 of tien.
Is er nog iemand met ideeën ?
-
Ben al dagen bezig om mijn nieuwe laptop met Windows 11 aan mijn Synology DS118 te koppelen.
Ik kan met Verkenner geen verbinding maken. Ik kan met Total Commander geen verbinding meer maken. De NAS is op mijn netwerk gekoppelde Samsung TV niet meer te vinden. Soms, als ik toch verbinding krijg en probeer iets te kopiëren naar de NAS, krijg ik na 3 minuten de foutmelding dat de NAS schrijf beveiligd is. De beheeromgeving laad gewoon wel. Ik heb de NAS geheel gereset en DS7 opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd. Nakko nada, het zelfde probleem. Overigens werkt de NAS op mijn desktop en laptop met Windows 10 nog steeds wel.
Ik ben met Microsoft support 3 uur online bezig geweest en ze konden niks verzinnen om het op te lossen.
Ik heb bij Synology een ticket aangemaakt maar een reactie lijkt een 10-jarenplan te gaan worden.
Ik heb denk ik alle mogelijke en onmogelijke instellingen er op los gelaten zonder resultaat.
Of de Synology eruit of Windows 11 er af want ik begin er wel genoeg van te krijgen :twisted:
-
De NAS is op mijn netwerk gekoppelde Samsung TV niet meer te vinden......
Maar dat heeft weer niets met Windows 11 te maken.
Als je op verschillende apparaten geen connectie hebt, vermoed ik dat er meer aan de hand is?
Wat levert het gebruik van de "Synology assistant" (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/Assistant/assistant?version=7) op??
-
Vanuit Windows 10 op desktop en 2e laptop gaat alles goed. Misschien 'ging' want nu ik een reset heb gedaan van da NAS lijkt er helemaal geen verbinding meer mogelijk.
Met Synology assistant wordt de schijf meteen gevonden en kan ik meteen in beheer inloggen.
-
Je zult gestructureerd te werk moeten gaan om vast te stellen waar het probleem zit.
Vanuit Synology Assistant dan mogelijk het verdere inzicht om te onderzoeken en stappen te ondernemen.
-
Scherp gereageerd met de aanname dat ik 'maar wat doe' :wtf:
-
Minder per seconde op een reactie reageren en eerst uitzoeken wat er werkelijk aan de hand is,
levert beslist meer resultaat op om tot een (blijvende) oplossing te komen.
-
Beste, het zal wel een babylonische spraakverwarring van je zijn geweest. Ik zal voortaan 5 min pauze inlassen.
Al met al heb ik het probleem op kunnen lossen door Bonjour 'Time Machine-broadcast via SMB' in te schakelen. Verkenner ziet alles weer, Total Commander ziet alles weer en voor het eerst in 7 dagen kan ik weer bestanden en dus ook een backup naar mijn NAS kopiëren. Ik hoop dat de originele poste hier ook iets aan heeft
-
Wel een bijzondere oplossing die je hebt gevonden voor Windows 11.
Omdat Bonjour 'Time Machine-broadcast via SMB' een Apple gerelateerde functie is.
Maar als het daarmee werkt, mooi natuurlijk. :thumbup:
-
Het verbaast me ook. Blijkbaar kijkt windows tegenwoordig ook naar Apple broadcasts. Waarschijnlijk omdat veel randapparatuur tegenwoordig bonjour gebruikt.
Bonjour service provides seamless interface between Apple devices and Windows 11 computer. If you have an Apple TV, it will work with Windows 11 through the Bonjour Service.
(Overigens is Boujour niet door Apple ontwikkeld, maar apple heeft het gekocht van Franse ontwikkelaars die het voor herkenning van netwerkprinters gebruikten.)
-
Tja, "Bonjour" klinkt nu ook niet direct iets als vanuit "Apple" koker bedacht :P
-
Ik heb de netwerkdetectie via bonjour gevonden in mijn Synology NAS, echter stonden daarbij nog 2 manieren om de netwerkdetectie in te schakelen want ook ik liep tegen hetzelfde probleem aan met windows 11
-Uw Synology NAS detecteerbaar maken via SSDP
-Uw Synology NAS detecteerbaar maken via WS-Discovery
Ik heb de Bonjour-funtie bewust NIET ingeschakeld maar de andere 2 wel
En ook dit werkt nu weer op mijn laptop!
na afsluiten en opstarten staan alle aangemaakte netwerkmappen en gewoon nog op en zijn benaderbaar
Dus dank voor het op weg helpen en ik hoop ook een (kleine) bijdrage voor mensen te hebben geleverd die met dit probleem zitten.
-
als aanvulling: bij beide stond namelijk specifiek vermeld dat het om een Windowsfunctie ging:
1. Schakel in het gedeelte WS-Discovery het selectievakje Windows-netwerkdetectie inschakelen om bestandstoegang via SMB toe te staan
-
Al die discovery methoden hebben niets te maken met de berijkbaarheid van de nas. Ze zorgen er alleen voor dat de PC ziet dat er een nas in het netwerk hangt.
Je kunt de nas ook gewoon zelf aanspreken met zijn IP adres, zonder dat je deze discoveries gebruikt.
-
ik heb hetzelfde probleem als Marito (de starter van deze topic).
netwerkdetectie in Verkenner staat aan.
rechten in Synology (DSM7.1) staan goed
services SMB, bonjour, WS dicovery etc staan aan (SMB1-SMB3)
diskstation wordt in Verkenner gewoon zichtbaar.
maar aanmelden: "niet de juiste rechten...."
in Linux Mint lukt het allemaal wel vanuit Nemo.
@Marito is het jou al gelukt?
wat is het probleem?
Iemand met een briljant inzicht?
-
Kijk eens via het Windows configuratiescherm onder "Windows referentiebeheer".
Daar vind je alle netwerk referenties die je je mogelijk mocht hebben ingesteld.
Als er teveel naar eenzelfde adres verwijzen, heb je problemen.
De oude verwijderen, wordt er doorgaans weer naar een gebruikers account en wachtwoord gevraagd, voor toegang tot je NAS.
-
staat niets ingevuld
nu wel gedaan, maar krijg geen toegang.
lijkt toch iets met rechten in DSM...
-
Helaas .. ik heb het niet op kunnen lossen.
Gr,
Marito :'(
-
ik heb hetzelfde probleem als Marito (de starter van deze topic).
maar aanmelden: "niet de juiste rechten...."
Volgens mij heb je niet hetzelfde probleem, ik zie bij @Marito n.l. andere meldingen:
In mijn nieuwe laptop met Windows 11 (1 week oud) krijg ik dit niet voor elkaar.
De melding is :
>>> \\NAS is niet toegankelijk. <<<
>>> U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. neem contact op met de beheerder ..... <<<
>>> de opgegeven netwerknaam is niet meer beschikbaar. <<<
Jouw info, o.a. die ene melding, klopt niet helemaal?
-
[attach=1]
De melding die ik krijg heb ik bijgevoegd.
Is volgens mij wel dezelfde melding als @Marito .
Voor de migratie naar DSM7 kreeg is deze melding ook. Maar af en toe kwam ik er wel in. Dat leek geheel willekeurig. Typisch Windows.
Maar in DSM7 in het geheel niet meer.
ik kan ook geen "Netwerk locatie toevoegen". Bladeren naar de gedeelde mappen gaat niet.
In verkenner wordt Diskstation216 gewoon in het netwerk herkend, dubbelklikken levert op dat je kan inloggen op DSM via de browser (https). prima dus.
-
@Birdy en @Marito
Het is gelukt!
in Windows referentiebeheer heb ik vanalles geprobeerd:
- IPadres intern 192.168.1.216 werkt niet
- \\DISKSTATION216 werkt helemaal goed!! De enige bijkomstigheid is dat je niet meer per keer moet inloggen (veiligheid) maar een algemeen user en wachtwoord al bekend is. Met meerdere gebruikers op de laptop (en bijbehorende beperkte toegangsrechten per user) levert dat een veiligheidsrisico.
-
De melding die ik krijg heb ik bijgevoegd.
Is volgens mij wel dezelfde melding als @Marito .
[attach=1]
Ja, nu is het wel duidelijker dan alleen maar vermelden "niet de juiste rechten...."
@Birdy en @Marito
Het is gelukt!
\\DISKSTATION216 werkt helemaal goed!!
Maar bij @Marito dan weer juist niet, ook niet met IP-Adres.
Maar goed, wel fijn dat het voor jou wel werkt.
-
@Marito Voeg je NAS eens toe in de file C:\Windows\System32\drivers\etc
Voorbeeld:
Ip-adres NASnaam
-
Dat wil ik graag, alleen weet ik niet hoe dat toevoegen gaat.
De map C:\Windows\System32\drivers\etc staat open en ik zie 5 bestandjes ... hosts -imhost.sam - networks - protocol - services.
En verder kom ik niet.
-
Vergeten te vermelden, je moet de file hosts aanpassen. ;D
-
En het is nu wel gelukt.
Wederom bedankt voor het delen.
:)
-
8)
-
Had hetzelfde probleem, waarbij telkens om Windows referentie werd gevraagd met e-mail en wachtwoord. Van alles geprobeerd en opgelost met een klein batch file met het volgende commando
Net use L: \\NAS_DS414\Data /persistent:yes /savecred
Hierbij is NAS_DS414 de naam van de NAS en Data de naam van de gedeelde map op de NAS. Je krijgt een loginscherm en je vult de loginnaam en wachtwoord in.