Synology-Forum.nl

OS Specifieke ondersteuning => Windows => Topic gestart door: gdornez op 05 april 2014, 10:54:05

Titel: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: gdornez op 05 april 2014, 10:54:05
Hallo beste specialisten,

Sinds een kleine maand ben ik de gelukkige eigenaar van een DS213j. Deze werkt tot mijn grote vreugde perfect, behalve: na een vier tot vijf dagen verliest de pc het contact met de NAS.
Ik gebruik Vista Pro en daarbij zie ik dan in mijn verkeer een rood kruis over de  netwerkverbinding staan. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Ik wil hierbij wel vermelden dat mijn pc continu blijft op staan, 24/24.

Met vriendelijke groeten

Geert Dornez
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: r00n op 05 april 2014, 12:19:38
Ik denk dat we niet alle info hebben. Als je een rood kruis over een netwerk verbinding krijgt dan is er iets met je netwerk verbinding en heeft dat verder niets te maken met je NAS. Ik denk dat je bedoelt dat je gemapte netwerk drives niet meer te benaderen zijn. Heb je het IP vast gezet van je NAS? Misschien dat je DHCP server voor een aantal dagen een IP uitgeeft maar dan uiteindelijk wel verloopt.

Hoe verbindt je naar de NAS? Doe je dat via IP of de NETBIOS naam? Die laatste is niet IP gevoelig en kan misschien voorkomen dat je hier last van hebt. Ook is het even handig voor ons om te weten hoe je het oplost. Restart je de PC of de NAS?
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: gdornez op 06 april 2014, 07:59:35
Beste,

Mijn NAS is bedraad verbonden met mijn Telenet-modem, zo ook mijn PC. Beide krijgen dus een IP-adres van de telenet-modem. In de instellingen vind ik niets wat op een lease wijst.
De NAS krijgt steeds hetzelfde ip-adres, ook na een reboot, zonder dit echter vast gezet te hebben (zou ik dit beter vast zetten, binnen mijn range van telenet?).
Ik heb een verbinding gemaakt via een netwerkverbinding maken in de verkenner.
Als het probleem zich momenteel voordoet los ik dit op door beide toestellen te rebooten.

Met vriendelijke groeten

Geert Dornez
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: r00n op 06 april 2014, 15:06:51
Je zal eens kunnen kijken de volgende keer of bij het resetten van één device. Misschien kan je dan achterhalen of het probleem in je NAS of in je PC zit.
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: Richard67 op 06 april 2014, 18:32:29
Springt de pc ook in de slaapstand wanneer je deze niet gebruikt maar wel aan hebt staan?
Het zal me ook niet verwonderen wanneer de netwerkkaart wordt uitgezet om energie te besparen. Dit kun je uitzetten in de Power Management tab van de netwerkkaart in de devicemanager van Windows.
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: gdornez op 14 april 2014, 10:34:58
@Richard,

Ik denk dat de instelling van de netwerkkaart goed staat: dus niet in uitschakelen bij standby (zie bijlage).

Met vriendelijke groeten

Geert Dornez
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: Richard67 op 14 april 2014, 10:40:26
Gaat de computer ook in slaapstand na enige tijd?
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: gdornez op 22 april 2014, 19:33:50
Neen, computer gaat niet in slaapstand, wordt enkel vergrendeld.
Deze morgen had ik na meer dan 24 uur weer hetzelfde fenomeen. Ik besloot er zelf niets te ondernemen, toen ik omstreeks 14.00 uur terug op mijn computer wilde werken had ik terug internetverbinding.
Zou het probleem dan misschien bij de operator liggen?

Met vriendelijke groeten

Geert Dornez
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: Richard67 op 23 april 2014, 11:36:51
Lijkt me niet. Het hoeft ook geen Synology probleem te zijn. Wat je kunt doen is eens de drivers van je netwerkkaart van je Vista machine updaten. Een tweede actie zou kunnen zijn om te kijken of de firmware van je modem nog actueel is.
Na wat verder Googlen zag ik dat er mensen zijn met netwerkkaarten waarbij in de driver ook nog energiebeheer is in te stellen. (Los van de instellingen die je in Windows kunt doen.) Misschien is dat bij jou netwerkkaart ook wel aan de orde. Kijk eens in apparaatbeheer in de eigenschappen van je netwerkkaart. Mogelijk dat je een tab hebt met geavanceerd en daar iets staat als: System Idle Power Saver of Smart Power Down.
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: gdornez op 23 april 2014, 20:59:55
Drivers zijn up-to-date en een extra tabblad met System Idle Power Saver of Smart Power Down heb ik niet.
De ingebouwd netwerkkaart betreft een Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet

Met vriendelijke groeten

Geert Dornez
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: Richard67 op 24 april 2014, 07:12:09
Herstart de modem eens een keer (evt. i.c.m. firmware update). Misschien dat in het eventlog van de Windows PC eens kijken of je daar iets kunt vinden dat de oorzaak van het verliezen van de verbinding aangeeft. Heb je ook een andere PC staan die je een paar dagen aan kunt laten staan om te testen?
Ik zou je nas in ieder geval een vast ip adres geven. Ik ben van mening dat servers in een netwerk altijd een statisch ip adres moeten hebben. Dit IP adres moet buiten de scope liggen van je DHCP, maar binnen het subnet van je lokale netwerk. Als je DHCP IP adressen uitdeelt tussen de bv. 192.168.178.100 en 192.168.178.200, dan moet je je nas een IP adres geven dat lager is dan 100 aan het einde en hoger dan 200 (max 254). Dat kun je direct op je nas instellen of via de DHCP server (in veruit de meeste gevallen op je router). Wanneer je je NAS een ip adres geeft binnen de DHCP range, kun je een IP conflict krijgen.
Titel: Re: Verlies netwerkverbinding
Bericht door: gdornez op 24 april 2014, 18:55:38
Ok, bedankt, ik probeer het uit.

Met vriendelijke groeten

Geert Dornez