Auteur Topic: DS920+ onvoldoende systeemcapaciteit om bij te werken + niet startende services  (gelezen 2474 keer)

Offline Robert80

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 34
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 106
Beste Allemaal,

ik heb na het opnieuw opstarten van mijn nas het volgende probleem:

onvoldoende systeemcapaciteit om bij te werken ( lijkt me in orde allemaal) en standaard services zoals oa file station ,audio station , hyper backup etc worden niet meer uitgevoerd en zijn ook niet meer op te starten :o dat geld ook voor sommige 3e party apps ... ik heb geprobeerd om de systeemconfiguratie te herstellen met een .dss waarvan ik een backup heb gemaakt ook dit werkt niet en wordt afgebroken.... weet iemand wat te doen of is de enige optie om de nas naar beginwaarden te herstellen???

ps. dit gedoe is begonnen nadat ik recups gedaan heb met photorec

hoor graag even jullie mening en graag een oplossing
  • Mijn Synology: DS920+

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 276
  • -Ontvangen: 1807
  • Berichten: 11.002
    • http://www.dwvbb.nl
Waarschijnlijk heeft een van deze 3e party applicaties data weggeschreven in de systeem partitie en is deze volgelopen.
Gevolg is dat je dan niet kunt bijwerken.
Of misschien een bijzonder groot logbestand?
RS814+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS815+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 8 Btrfs

Offline Robert80

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 34
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 106
Beste Robert Koopman is dit op te lossen en waar vind ik dit logbestand?
  • Mijn Synology: DS920+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2711
  • Berichten: 16.755
Met ssh inloggen en op zoek gaan naar grote files in de systeempartitie. Er is hierover vaker geschreven. (zoekfunctie)

En misschien is dat fotorecovery programma wel de dader die de systeempartitie misbruikt. Kijk welke files hij waar wegschrijft.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Robert80

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 34
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 106
Beste Briolet,

Is dit op te lossen ( systeempartitie leegmaken etc) en hoe herken je de systeempartitie ? Kan het ook zijn dat ssh/recovery  op de achtergrond blijft draaien ?

Dit is ff balen maar wel een goede les🙄😉
  • Mijn Synology: DS920+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2711
  • Berichten: 16.755
Alles wat niet tot /volumeX behoort, staat op de systeempartitie. Zoek daar de grote files en kijk of die legitiem zijn. Er is hier al veel meer over geschreven dan ik nu zelf zou kunnen opschrijven. (Ik zou zelf ook moeten zoeken)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Robert80

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 34
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 106
hij heeft idd de dsm install partitie volgeschreven ( zie fotos) met die photorec files (recup..)

nu is de vraag hoe ik in deze directory kom en deze bestanden kan verwijderen??
  • Mijn Synology: DS920+

Offline Robert80

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 34
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 106
Opgelost!!

via de volgende website

https://ictnoobs.wordpress.com/2018/02/05/how-to-delete-photorec-files-after-recovery/

en het volgende command:

rm -rf recup_dir*

 :thumbup:

dit zorgt ervoor dat alle files met deze bestandnaam verwijdert worden en waardoor er ruimte vrij komtom processen weer op te kunnen starten


  • Mijn Synology: DS920+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2711
  • Berichten: 16.755
/dev/md0 is geen verwijzing naar een folder maar naar de gehele systeem partitie.

Maar ik zie dat je juiste files gevonden hebt. Waarom dit programma de systeem partitie gebruikt weet ik niet. Misschien om te voorkomen dat het recoverproces lege ruimte beschrijft in volumeX, waar de te recoveren files staan.

Blijft een bug van dit programma dat het niet steeds kijkt of er genoeg ruimte aanwezig is. Niet alleen voor zichzelf maar ook nog met een ruime marge voor dsm zelf.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1425
  • -Ontvangen: 8187
  • Berichten: 44.651
    • Truebase
Citaat
Waarom dit programma de systeem partitie gebruikt weet ik niet.
Dan heeft TS de Wizard van PhotoRec niet goed gelezen/opgevolgd, je kunt namelijk zelf kiezen waar je de recovery naar geschreven moet worden.
Kan zelfs een USB HD zijn.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-7   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-4
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-4   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-13
BeeDrive   1TB             BeeStation BSM 1.3-65645                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-13

Offline wout76

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 2
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 12
Re: DS920+ onvoldoende systeemcapaciteit om bij te werken + niet startende services
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2021, 12:01:28 »
Ik heb hetzelfde probleem. Maar hoe verwijder ik de desbetreffende bestanden?
Lijkt me dat de ActiveBackup-Office365 een probleem is. Maar die heb ik niet eens geinstalleerd.....

root@DS920-plus:~#  du -sh /volume1/*
40K     /volume1/@ActiveBackup-Office365
1.9M    /volume1/@QNetworkAccessM.core.gz
48K     /volume1/@S2S
89M     /volume1/@syno.Surveillan.core
32K     /volume1/@synoFinder-etc-volume
1.2M    /volume1/@synoFinder-log
20K     /volume1/@synologyApplicationService
304K    /volume1/@synologyDriveShareSync
616K    /volume1/@appconf
173M    /volume1/@appdata
125M    /volume1/@apphome
2.6G    /volume1/@appstore
88K     /volume1/@apptemp
4.0K    /volume1/@autoupdate
980K    /volume1/@builtin-dyn-myd.core.gz
84M     /volume1/@cloudsync
36K     /volume1/@config_backup
3.3G    /volume1/@database
86M     /volume1/@eaDir
3.7G    /volume1/@iSCSI
12G     /volume1/@img_bkp_cache
3.1M    /volume1/@php56-fpm.core
12K     /volume1/@php56-fpm.core.gz
3.2M    /volume1/@php70-fpm.core
836K    /volume1/@php70-fpm.core.gz
2.1M    /volume1/@pkg-SynologyMom.core
396K    /volume1/@pkg-SynologyMom.core.gz
1.2M    /volume1/@resource-monitor
28K     /volume1/@ssbackup

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 182
  • -Ontvangen: 2711
  • Berichten: 16.755
Re: DS920+ onvoldoende systeemcapaciteit om bij te werken + niet startende services
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2021, 20:13:07 »
Citaat
40K     /volume1/@ActiveBackup-Office365

Alles wat op "/volume1/… staat, staat niet op de systeem partitie. Op volume1 (2, 3,4 etc) is normaal de ruimte beschikbaar die je ook in DSM zelf ziet.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

Kan een DX5 met esata aan een DS920+ gekoppeld worden

Gestart door Mavaka57Board NAS hardware vragen

Reacties: 3
Gelezen: 944
Laatste bericht 10 mei 2021, 19:31:22
door Birdy
Python(3) met PyWebio draaien op een Synology (DS920+, DSM7)

Gestart door Paul1202Board Python (Versie van Synology)

Reacties: 0
Gelezen: 3363
Laatste bericht 16 augustus 2022, 19:48:52
door Paul1202
VERPLAATST: DS920: Dezelfde DSM update van DSM 7.0.1 766270 naar DSM 7.0.1 766270 ?

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 787
Laatste bericht 03 juni 2022, 09:51:16
door Birdy
DS920+ blijft I/O error geven na vervangen schijf

Gestart door Boschje79Board NAS hardware vragen

Reacties: 11
Gelezen: 1541
Laatste bericht 29 maart 2022, 09:19:33
door Data58
DS415+ Klonen op DS920+

Gestart door aricovelBoard Synology DSM 6.2

Reacties: 7
Gelezen: 3713
Laatste bericht 04 december 2022, 12:36:26
door Birdy