Beste Gebruikers,
Donderdag 21-12-2017 wou ik mijn NAS updaten naar DSM 6.1.4-15217 Update 5.
Dit leek net als andere keren een routine klus. downloaden, Updaten, herstarten en klaar.
Echter naar 30 min. had ik nog geen verbinding met mijn DS (1511+)
Toen ik naar lampjes van mijn NAS keek zag ik de status led oranje knipperen en de power knop led blauw knipperen.
Ik kon niks anders doen dan mijn power knop een aantal sec. in te drukken om de DS uit te zetten.
Naar opnieuw opstarten geen verbetering. Je hoort de Fan's starten net als de schijven. De blauwe power knop led blijft knipperen.
Naar een langer tijd (<20 min) gaat de status led oranje knipperen.
Ook benaderen via Synology asistent ging niet.
Reset knop deed ook niks meer.
Hierop ben ik opzoek gegaan op het internet.
Uit eindelijk kwam ik via onderstaande link tot een het testen van mijn moederbord.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantlyGeen schijven in je NAS en opstarten binnen 1 min geen piep dan is je moederbord defect.
Hierop heb ik Synology support benaderd. (netjes na de kerst een reactie met testen en adviezen)
Test 1 doet je moederbord.. Nee dus.
De conclusie van Synology HQ is dat tijdens het updaten er iets mis gegaan is met het flashen waardoor hij nu niet meer boot.
Omdat hij buiten de garantie valt is hun voorstel mijn NAS te versturen naar Synology HQ waar ze de DS opnieuw van firmware willen voorzien omdat het voorkomt uit een update. Opzich heel netjes van Synology.
Nu zit HQ in Taiwan. En iets daar heen versturen kost zonder problemen €100. Plus het risico wat je loopt met schade of verlies.
De waarde van mijn DS1511+ schat is tussen de €150 en €200 en tot hoelang deze nog ondersteunt zal worden met updates konden ze me niet vertellen bij Synology.
Dit samen zorgt ervoor dat ik zwaar mijn twijfels heb of ik hieraan moet beginnen.
Echter om mijn 5 schijven weer te benaderen (met waardevolle data) zal ik dan een nieuwe DS1517+ moeten kopen.
Zijn er meer die soort gelijk probleem hebben gehad?
Kan inderdaad alleen HQ er weer firmware op zetten of zijn er andere mogelijkheden?
Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn. Alvast dank

Groet,
Vinnyboy