En denk er over na was je doet als de boel een keer down is.
Twee gelijke nassen in een HA cluster is het mooiste. Dan mag één van beide volledig crashen, maar blijft het geheel nog gewoon werken. Je hebt dan je tijd om het probleem op te lossen zonder dat er uitval is.
Zelf ga ik als er echt een probleem is, poorten naar een 2e nas doorsturen en daar dan tijdelijk een mailserver op zetten. Dan komt er in elk geval mail binnen. (Mits daar ook de goede accounts op staan).
Ik kom hier op, omdat ik merkte dat mijn nas vanochtend rond 9.00 uur blijkbaar problemen had. Ik zag eerst dat mijn adresboek geen verbinding kon leggen. Mijn mail programma kreeg ook geen verbinding. Ook webtoegang en ssh toegang werken niet.
De dns server werkte nog wel steeds. Ook reeds gemounte shares waren gewoon te gebruiken. (Nieuwe mounten ging weer niet). In het maillog, dat op een gemounte share stond, zag ik dat de laatste entry kort voor 9.00 uur was.
Synology assistent zag de nas wel, maar kon ook niet verbinden. Om 10.30 heb ik de nas maar via de power button uit en weer aan gezet. Hierna werkte alles weer. In het message.log zag ik dat er tussen 9.00 en 10.00 uur niets gelogd was. Om 10.00 uur heeft hij wel weer een backup taak gestart en afgerond. Dus helemaal down was de nas niet.
Als je voor een grote groep mail via de nas laat lopen, moet je vooraf wel een noodplan hebben voor dergelijke problemen. De meeste mailservers proberen 48 tot 72 uur lang om mail af te leveren. Pas na deze tijd zal de mailserver van de verzender aangeven dat de mail niet afgeleverd is.
Dus zelfs als de server 2 dagen uit de lucht is, zal de mail weer binnenstromen als hij on-line komt en de verzender merkt dat niet direct. Sommige mailservers melden wel terug dat er vertraging in de verzending kan zitten.