Auteur Topic: Netwerk probleem  (gelezen 2634 keer)

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Netwerk probleem
« Gepost op: 20 januari 2020, 07:30:06 »
hallo,

De titel is even algemeen, maar ik weet nog niet wat het probleem exact is.
Op dit moment heb ik wat problemen met de snelheid van internet, en de telefoon, en om die zooi op te lossen stuurt ziggo een netwerk monteur.

Nu vroeg ik me het volgende af: Ik kreeg ooit eens een modem van ziggo, daar kon ik mijn interne ip adres niet mee bereiken. Ding had geen, Nat loop back oid.
Ik vond dat maar niks kreeg een andere waarbij dat niet het geval was.

Die monteur komt vandaag, stel dat modem moet vervangen, en die heeft dat ook niet?
Ik heb mijn tv draaien via Kodi met NFS share's.

De vraag is, levert het problemen op, als de router moet worden vervangen? ( afgezien van portforwarding?)
Of werkt de boel intern gelijk weer zonder problemen?

Bvd.
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Gemarkeerd als beste antwoord door stapper Gepost op 20 januari 2020, 16:12:00

Offline Benjamin

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 25
  • -Ontvangen: 75
  • Berichten: 638
Re: Netwerk probleem
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2020, 12:16:34 »
Citaat
Of werkt de boel intern gelijk weer zonder problemen?

Mei verleden jaar is mijn Ziggo modem/router vervangen. Dit i.v.m. snelheidsproblemen.

Vervangen heb ik zelf gedaan. Het heeft aardig wat voeten in de aarde gehad om de boel weer aan de praat te krijgen. De grootste hobbel was om het modem in IPv4 modus te krijgen. In IPv6 had ik geen mogelijkheid om portforwarding in te stellen.

Is uiteindelijk wel gelukt. Maar heeft wel drie dagen in beslag genomen.
  • Mijn Synology: DS223
  • HDD's: 2 x ST4000VN006

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: Netwerk probleem
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2020, 16:11:48 »
Merci, daar had ik wel wat aan... dacht voorkomen dat ik dat rotding krijg :)

afijn het probleem bleek buiten in de kast te zitten.
Hij wou dat modem wel vervangen, maar ik zei laat maar fijn hangen.

Internet was weer snel, dus ik dacht ik hou mooi die router....

het is opgelost thanks.
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline Rubensky

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 16
  • Berichten: 351
Re: Netwerk probleem
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2020, 17:04:36 »
Ik heb ook Ziggo en wordt niet gelukkig van de router die ze uitgeven (Connectbox) ik heb dat ding in Bridge modus geramd en een eigen router geconfigureerd.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: Netwerk probleem
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2020, 17:34:58 »
ja daar was ik al bang voor..
Daarom vroeg ik ook van hoe zit het dan met die nfs shares en zo die ik via kodi heb lopen?

Dat modem is wel ok, maar ze hebben dat ding enorm uitgekleed..
Met een Nas is dan idd volgens mij dan idd in bridge en dan eigen router de oplossing.
Nodeloos word je dan op kosten gejaagd en een hoop gepruts, daar had ik geen trek in.
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 135
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.060
    • vuurvreter
Re: Netwerk probleem
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2020, 18:01:35 »
In het ergste geval had je een nieuwe modem gehad, het enige wat er dan veranderd is het IP adres van je NAS.
Maar alles blijft dan gewoon werken. Ik heb vorige jaar ook nieuwe modem gehad en geen centje pijn  ;)

En Ziggo gaf van te voren al aan, dat als ik problemen met zou hebben met IPv6, dat men op afstand IPv4 zou instellen, maar dat was niet nodig. Mijn Connectbox stond al op IPv4.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: Netwerk probleem
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2020, 21:17:06 »
En die nas benaderen via het interne adres geeft verder geen problemen?
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline Vuurvreter

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 135
  • -Ontvangen: 76
  • Berichten: 1.060
    • vuurvreter
Re: Netwerk probleem
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2020, 21:22:51 »
Nee, want hij krijgt dan een nieuw IP adres en middels Synology Assitent kan je dat te weten komen.
En met die nieuwe IP adres kan gewoon inloggen.
  • Mijn Synology: DS218+
  • HDD's: 2 x 8TB Toshiba N300
Ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Rubensky

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 5
  • -Ontvangen: 16
  • Berichten: 351
Re: Netwerk probleem
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2020, 23:27:33 »
Nee, want hij krijgt dan een nieuw IP adres en middels Synology Assitent kan je dat te weten komen.

Let wel, dan moet je huidige IP adres niet via de nas op Static zijn ingesteld anders moet je hem eerst even op dynamisch (DHCP) zetten voor je de router verwisseld.
  • Mijn Synology: DS214play
  • HDD's: 2

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: Netwerk probleem
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2020, 09:07:00 »
ok eerst even dit: ik ben een nitwit op dit gebied  :D

ik weet hoe ik in de router die ik gelukkig nog heb, een paar poorten moet forwarden, snap een beetje hoe het werkt, en dan heb je het wel gehad.

Maar: die stomme connectbox van ze is van wat ik er van vat, niet van dezelfde fabrikant. Ze hebben meerdere modems met de naam Connectbox van verschillende fabrikanten dus. En die zijn verschillend.
Ziggo doet dat denk ik om het leven nog even nodeloos wat ingewikkelder te maken ..

Ik kreeg destijds zo'n connectbox, fabrikant geen idee, en kan best zijn dat ik iets verkeerd deed, ik had nog niet zo lang een nas, maar ik kon het interne adres niet meer bereiken.
In mijn herinnering ook niet via synology assistant..

ik vond er bijj ziggo een heel topic over met allemaal drama's van gebruikers met een nas, mogelijk dat het voor jullie alleemaal gesneden koek is.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-server-slecht-bereikbaar-39734/index3.html

Ik zit er over na te denken om afscheid te nemen van ziggo al een tijdje, omdat ik ook glasvezel in het pand heb zitten.
Maar voor ik overstap moet ik eerst maar eens kijken met wat voor modem die lui dan komen, want ik zag ook dat soort verhalen bij andere aanbieders.

Mogelijk dat jullie dit eens kunnen doorlezen, en mij dan eens in uh kuch jip en janneke taal kunnen uitleggen, waarom ze dit doen, en waar ik op moet letten, mocht ik overstappen?

bvd
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1446
  • Berichten: 6.040
Re: Netwerk probleem
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2020, 09:32:30 »
Niemand kan je vooraf vertellen wat je allemaal tegenkomt. We hebben geen kristallen bol.

Houd er gewoon rekening mee dat je een tijdje bezig zult zijn om alles weer werkend te krijgen.

Zoals ze bij ons zeggen: "Mangs buj te bange" (Soms ben je gewoon te bang)  :)


Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: Netwerk probleem
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2020, 10:04:43 »
haha dat vat ik heer Hofstede  ;)
hadden we dat, dan deden we vermoedelijk wat anders...

Ik heb ook geen idee van routers en hoeveel er op de markt zijn van providers.
Maar is het geen goed idee om daar een topic van te hebben hier?
Iets van voorkeuren, of die kun je beter niet hebben?
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2632
  • Berichten: 16.300
Re: Netwerk probleem
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2020, 12:20:22 »
Volgens mij kun je routers van providers altijd in een modem-only mode zetten. Heb je niets meer met dat ding van de provider te maken. Maar ook met een eigen router moet je de handleiding lezen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline stapper

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 81
  • -Ontvangen: 110
  • Berichten: 1.645
Re: Netwerk probleem
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2020, 13:16:28 »
Hallo,

Nou ik ben daar een beetje aan het lezen, maar ben geen technicus.
Ik neem aan dat je dan  de bridge modus bedoeld?

Lees dan maar eens vluchtig door dat topic heen, ik maak er uit op dat er zelfs modems zijn waar dat ook niet word toegestaan.

Ik snap wel dat ik de handleiding moet lezen  :P

Maar als er nou providers zijn die modems leveren waarbij nat loopback niet aanwezig is ( dus geen intern ip, begrijp ik dan)
En er ook weer modems zijn waarbij bridge niet word toegestaan, wat dus blijkt uit dat topic.

Is het dan niet interessant om op dit forum een topic te hebben over modems van providers?
Als iemand wil overstappen naar een andere provider kan het voor een nas gebruiker aardig tricky zijn als ik dat zo bekijk...
Mijn Synology: ds920+
HDD's: 2*8TB, 1*4TB
Router: Synology RT2600ac
UPS: APC Back-UPS 750VA BX750MI-GR
Back-up Full: WD Elements 10TB
Back-up Indispensable Data: WD Elements 1TB

Life is like a box of chocolates......

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2632
  • Berichten: 16.300
Re: Netwerk probleem
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2020, 13:46:31 »
Nee, die kennis zit juist bij de fora van de betreffende providers. Niet hier.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

IP camera niet zichtbaar in mijn netwerk

Gestart door peternasBoard Surveillance Station

Reacties: 14
Gelezen: 994
Laatste bericht 11 juni 2022, 22:42:19
door Vuurvreter
Diskstation niet meer zichtbaar in netwerk

Gestart door MaxBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 6695
Laatste bericht 09 januari 2012, 18:16:25
door kleinewolf
Synology onvindbaar in netwerk en extreem traag

Gestart door Synology924Board NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 6231
Laatste bericht 22 april 2014, 22:18:06
door Synology924
loopt data tranfer tussen nas en pc over ddns of over intern netwerk.

Gestart door reempjeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1565
Laatste bericht 18 juni 2013, 16:57:11
door reempje
Upload snelheid laag via internet, niet op het netwerk

Gestart door robellanBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 11
Gelezen: 3488
Laatste bericht 03 oktober 2016, 00:09:17
door Babylonia