Ik heb hem nog steeds niet in gebruik hahahaha.
Hij staat wel aan nu.
Maar het gaat helemaal niet om gewenning. In dit geval betekent "ik weet inmiddels niet meer beter" dat je niet meer voelt hoe slecht het voor je is. In het begin voelde je dat nog wel.
Een probleem van een wereldwijd product is dat ze een kleurstelling moeten vinden die in elke cultuur in de wereld als 'mooi' ervaren wordt. Dat kan dus niet.
Da's niet zo. Die bedrijven hebben verkeerde intenties. Vaak komen er allerlei marketing-technische redenen bij om iets op een bepaalde manier te doen (dan komt zo'n manager en die zegt dat het een bepaalde appeal moet hebben voor een bepaalde doelgroep). En dan zien de designers zich genoodzaakt om hun eigen gevoel en hun eigen principes aan de kant te schuiven.
Meestal zijn de eerdere versies, toen het allemaal nog niet zo "belangrijk" was, die zijn van een betere kwaliteit dan sinds het management zich met die dingen is gaan bemoeien.
Als je "redenen" hebt om iets op een bepaalde manier te doen....
Bijvoorbeeld de hele wereld telt de meeste dingen vanaf 1: 1, 2, 3, 4, 5.
Sommige computergekken hebben bedacht dat 0 een beter getal is, en die gaan dan sommige dingen die ze niet op die manier zouden moeten tellen, die gaan ze dan vanaf 0 tellen.
Hier is een voorbeeld van een extreem dissonante pagina:
http://www.xen.dds.nl/wptest/freedoms.htmlAlleen al het woord "freedoms" - - dat woord bestaat niet eens in het Engels. "Freedom" heeft geen meervoud, want het woord dat ze daar zoeken is niet freedom maar liberty, en dat heeft wél een meervoud.
De rest van de pagina gaat ook nergens over, maar daar ff niet van.
Zodra mensen een "reden" hebben om iets op een bepaalde manier te doen gaat het fout. Dan komt het ego erbij kijken.
Voordat ze bedachten dat iets op een bepaalde manier moest persé deden ze het nog gewoon op de manier die het beste voelde en toen ging het gewoon nog goed.
Dus het is echt niet zo dat het niet kan. Het is meer dat het management vindt dat er een revamp nodig is van de gebruikersinterface. Terwijl dat dus niet zo is. En als je iets wat al perfect is gaat verbeteren, waar eindig je dan mee? Ja, iets veel slechters.
Een goed voorbeeld is de webwinkel voor hardware voor computers genaamd Azerty. Tot een aantal jaren geleden hadden ze een hele degelijke, mooie, efficiënte, functionele, prettige site. Toen besloot het management dat ze moesten groeien of revampen en toen hebben ze een designbureau ingehuurd om nieuwe kleuren voor ze te kiezen.
Die kleuren kozen ze dus NIET zelf uit op basis van hun eigen inspiratie en creativiteit. Nee, ze hebben iemand die er niks mee te maken had een paar kleurenstellingen laten ontwerpen en daar hebben ze er toen eentje uit gekozen. Dat is wat ik bedoel. Dan laat je iemand anders bepalen wie JIJ gaat zijn.
Dit is hun nieuwe logo:

Het oude logo is nergens meer te bekennen. Ze hadden in die tijd ook een forum, want ze hadden veel fans. Dat forum was er nog na de introductie van de nieuwe site, maar is nu nergens meer te bekennen. Ze hebben dus hun eigen community om zeep geholpen. Misschien waren er te veel klachten steeds....
De huidige site is een verschrikking. Er is standaard geen sortering die enige sense maakt. De catalogus is enorm en vaak slecht gecategoriseerd. De zoekfilters die je kunt instellen zijn ongeorganiseerd en moeilijk te vinden in de enorme zinloze lijst. Ik bedoel, hier ff een screentje van zulke filteropties:

Ik bedoel, moet ik nog meer zeggen? Dit zijn alle 1-bay NASsen die ze hebben.
De lijst is ook nog eens gesorteerd niet op formaat maar op populariteit (de frequentie van elk individueel formaat). Je ziet dus dat er negen zijn met 6.7 x 21.6 x 15..(?) als opgegeven formaat. En zo moet je dan gaan lopen zoeken.
Dat doen ze dus ook met het "merk" en allerlei andere dingen die je gesorteerd wilt zien (bijv. alfabetisch) maar dat dan weer niet zijn.
Winkelen doe ik niet meer op Azerty. Bestellen soms (vaak) nog wel vanwege het ordersysteem. Maar als het ff kan ga ik ergens anders heen (bijv. Alternate) omdat het anders geen doen is om producten te vinden of uit te zoeken.
Het is een beetje een rant geworden, maar het zit me wel hoog dit soort dingen :P.
Dus als het de vraag is, waarom DSM in mijn ogen verslechterd is, dan is mijn antwoord pertinent dat het NIET toeval is en ook niet onvermogen of gebrek aan skills, maar gewoon simpelweg een management dat foute keuzes maakt en daarmee het eigen product verslechtert vanuit slecht begrepen doelstellingen.
En één van die redenen (de meest schadelijke) is meestal dat ze een bredere doelgroep willen bereiken, dan waar het product voor geschikt is.