Het is al weer enige tijd geleden dat ik jullie hulp nodig had maar loop nu weer tegen een probleem met mijn NAS aan waar ik zelf niet uitkom, dus alle hulp is welkom.
Probleem: de NAS is regelmatig (zeer) traag (zowel via het interne netwerk als van buiten af). Het duurt lang voordat ik kan inloggen, albums kan kiezen DS Audio en bij het toevoegen van een nieuw album duurt het soms enkele uren voordat deze is geïndexeerd en zichtbaar is in DS Audio. Daarnaast wordt ik de laatste tijd regelmatig geconfronteerd dat de NAS geheel niet bereikbaar is. De enige mogelijkheid om dan weer in de NAS te komen is door de NAS volledig van het stroom af te halen en weer op te starten. Na de herstart is de NAS overigens weer zo snel als vanouds en zijn er (behoudens de melding omtrent het abrupt afsluiten van de NAS) geen meldingen zichtbaar.
Wat opvalt is dat de NAS regelmatig in de nacht niet meer bereikbaar is (m'n telefoon kan mijn email dan niet meer synchroniseren en laat zien wanneer dat voor het laatst gelukt is). 's-nachts zijn gebruikers niet actief. Overdag gebeurt dit zelden. Op maandag, dinsdag en donderdag nacht rond de klok van 3.00 uur worden backup's gedraaid naar harde schijven die aan de NAS hangen en van een externe NAS naar mijn NAS.
Opstelling: DS213 met 2x een 3TB WD Red HD
De HD's worden regelmatig getest met een uitgebreide SMART test en zijn volgens het systeem beiden OK. Voor de resultaten zie screenshots. Een disk laat al langere tijd i/o fouten met 11 herindentificaties zien, eigenlijk al vanaf juni 2018 ik heb daar eerder toen een post op het forum gezet.
De NAS zelf laat qua status lampjes overigens geen problemen zien.
Wie o wie kan me helpen? Is mijn nas na circa 8 jaar aan het sterven of is het één van de harde schijven of moet ik het probleem elders zoeken binnen bijvoorbeeld mijn netwerk? Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het graag!
dank alvast voor jullie hulp
