Auteur Topic: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed  (gelezen 2038 keer)

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Gepost op: 23 september 2019, 11:41:13 »
Er is een volume vastgelopen van mijn Synology DS213j. Dit blijkt al in april gebeurt te zijn.

In de DS213j zit een 3TB WD30EFRX HDD en 2 jaar geleden heb ik er de 4TB WD40EFRX erbij gezet.
Op basis van info via internet blijkt de 4TB HDD een slechte sector te hebben. De uitgebreide SMART test is op 90%. Dus daar kan ik hopelijk vrij snel meer info uit verschaffen.

Wat moet er nu precies gebeuren?
En moet ik de 4TB HDD vervangen? De schijf zit nog in garantie.

Over logbestanden. Sinds gisteren heb ik Log Center geinstalleerd. Zie je daar alle logbestanden van de DiskStation en alle geinstalleerde packages in? Of zijn er op andere plekken nog logbestanden te vinden? Zo ja, waar vind ik die?

Aanvulling: verder zag ik net in Log Center dat gisteren deze melding langs kwam:
Fout Systeem 2019-09-22 20:38:21 SYSTEM Storage Pool [1] was crashed.

Omdat de uitgebreidde SMART test loopt (90%) kan ik nu niet naar de Storage Pool kijken.
Heeft dit mogelijk te maken met het vastgelopen volume?

Aanvuling: zie net in DSM de melding: 16 uur geleden Storage pool 1 (eenvoudig_WD40EFRX) on StroomStation has crashed.
Dus dan lijkt het erop dat het volume gisteren weer is gecrashed...?

Hoor graag jullie reacties over wat nu te doen.
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2634
  • Berichten: 16.311
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2019, 12:18:32 »
Citaat
De uitgebreide SMART test is op 90%. Dus daar kan ik hopelijk vrij snel meer info uit verschaffen.

Met die laatste 10% kan hij soms lang bezig zijn. Meestal uren, maar soms zelfs dagen bij een slechte schijf.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2019, 12:24:27 »
Da's toevallig, want ik begon echt net op internet te zoeken hoe lang de uitgebreide SMART kon duren. Maar daar lees ik ook dat soort berichten. Dus een extra teken dat de schijf waarschijnlijk niet goed is...?

Heb net Azerty gemaild, de leverancier van de schijf. Een WD Red heeft 3 jaar garantie en hij is 2 jaar oud. Ben benieuwd.
Mooiste zou zijn als ik eerst een nieuwe schijf krijg en dan de data over kan zetten, maar dat zal wel niet...

Ben sowieso wel benieuwd hoe je dan aantoont dat de schijf echt niet goed is. Of doen ze daar doorgaans niet zo moeilijk over?
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2019, 13:41:54 »
Citaat
Mooiste zou zijn als ik eerst een nieuwe schijf krijg en dan de data over kan zetten, maar dat zal wel niet...
Dus, je hebt 2 Pools/Volumes of iets anders ?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2634
  • Berichten: 16.311
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2019, 13:43:19 »
WD heeft zijn eigen tools voor de test. De resultaten van een smarttest worden ook in het 'logboek' van de schijf zelf opgeslagen. Die zijn uit te lezen met "sudo smartctl -x -d sat /dev/sdx" (waarbij de laatste 'x' een a, b,c, etc is naar gelang de plaats in je nas.)

Bij WD kunnen ze ook in dat log kijken zonder zelf die test over te doen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2019, 14:21:06 »
Dus, je hebt 2 Pools/Volumes of iets anders ?

Ja klopt, 2 volumes (1 per hdd).

Overigens heeft Azerty al gereageerd. Ik kan de schijf terugsturen onder garantie.
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2019, 14:35:30 »
Eerst: Niet ALLES zomaar citeren, alleen het nodige.
 
Citaat
Mooiste zou zijn als ik eerst een nieuwe schijf krijg en dan de data over kan zetten, maar dat zal wel niet...
Dat zal lastig worden als de HD niet meer te lezen is.
Begrijp dan ook, dat je geen backups maakt ? Niet verstandig dus.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2634
  • Berichten: 16.311
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2019, 14:44:08 »
Overigens heeft Azerty al gereageerd…

Sympathiek dat je mag sturen. Ik moet er altijd heen fietsen en dan ben ik snel een kwartier kwijt voordat ik verder kan.  :P

Maar zo te horen heb je twee schijven nodig. De 1e voor goede backup en de 2e als vervanging.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2019, 14:45:18 »
Dat zal lastig worden als de HD niet meer te lezen is.
Begrijp dan ook, dat je geen backups maakt ? Niet verstandig dus.

Maak wel backups met Hyper Backup. Maar wat wil het toeval..? Hyper Backup maakt al een tijd geen backups meer. Die lopen steeds fout (zie mijn andere vraag van vandaag).

Doordat de backups niet verder gingen dan een paar maanden geleden, ging maar eens op de NAS kijken. En toen zag ik de Volume vastgelopen boodschap.

Moet de schijf opsturen naar Azerty en krijg dan een nieuwe. Heb in het weekend ook heel veel van de data van de kapotte schijf naar 2 schijven in mijn computers en een losse USB schijf gekopieerd.

Wat ik nu ga doen is:
- in de DS213j ruimte maken op de 3TB schijf (die wel goed is)
- dan zo veel mogelijk bestanden vd falende 4TB naar de goede 3TB kopieren

Dan kan de 4TB eruit en opgestuurd worden (duurt 1 tot 2 weken).

Of is er een betere manier?
Nog tips en truucs?
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2019, 14:48:44 »
Maar zo te horen heb je twee schijven nodig. De 1e voor goede backup en de 2e als vervanging.

Als ik alles naar 1 schijf kopieer en dan de kapotte opstuur neem ik het risico dat als de ene goede kapot gaat, ik niks meer heb bedoel je....?

Ja misschien moet ik alles wat ik nog aan schijven heb liggen gebruiken om alles nog een keer veilig te stellen...
Zal idd zorgen dat ik alles ok nog een keer op lokale hdds heb staan.
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 177
  • -Ontvangen: 2634
  • Berichten: 16.311
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2019, 15:05:37 »
Zelf gebruik ik zowel een externe usb als een oude nas voor backup. Dan heb je nog steeds alles dubbel als de hoofdschijf stuk gaat.

Maar wel irritant dat HyperBackup geen melding maakt als er iets mis gaat. Ik heb het zelf inmiddels ook twee keer gehad. Een hangende backup taak, waardoor de volgende taken ook in de wacht gezet werken. Maar omdat hij hangt, ziet hij dat niet als fout en komt er geen melding. En dan kan het dagen tot weken duren voor je het door krijgt.

Dus zelfs met meerdere backups naar meerdere locaties gaat het dan mis omdat de rest van de backups ook hangt. Hier had synology een beveiliging moeten inbouwen die hem door laat gaan met een volgende taak als er een maar blijft hangen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2019, 15:16:44 »
Je kunt natuurlijk ook meldingen laten versturen door DSM, dat je volume is gecrashed, dan kan je direct actie ondernemen dus, niet na een maand of 6.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2019, 15:27:19 »
Ja daar kom ik ook achter dat je meldingen kan laten versturen. Dat moet je maar net weten natuurlijk. Heb het nu wel zo ingesteld staan.

Kan je overigens de "Prullemand" op een share ook zo instellen dat hij na x dagen bestanden weeg gooit? Of iets dergelijks?
Of is het alleen: alles bewaren en dan op een gegeven moment alles weggooien....?
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1343
  • -Ontvangen: 7824
  • Berichten: 43.257
  • FIFO / LIFO
    • Truebase
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2019, 15:34:35 »
Toch weer (bewust) onnodig citeren ?
Lees even dit (Sticky/Forumbreed) Topic waarom wij dit niet willen op dit Forum.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.3-25426-2   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.1-69057-5
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 6.2.4-25556-7   RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.0-65162                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline erikv2

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 53
Re: Volume vastgelopen en Storage Pool [1] was crashed
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2019, 15:36:51 »
Prima, citeer liever niet. Zag jullie het doen. Vandaar.
  • Mijn Synology: DS213J
  • HDD's: WD30EFRX en WD40EFRX
  • Extra's: 3.5 4TB usbBackupHDD


 

Maximum formaat van een volume

Gestart door SylvesterBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 2543
Laatste bericht 23 februari 2017, 22:30:23
door Babylonia
Kan volume niet verwijderen

Gestart door Daf-trukieBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 7
Gelezen: 5021
Laatste bericht 15 juli 2014, 13:04:31
door Daf-trukie
Volume 1 is in "alleen-lezen" status

Gestart door Tim__Board Synology DSM 7.1

Reacties: 24
Gelezen: 2234
Laatste bericht 05 september 2022, 00:18:25
door m4v3r1ck
DS 209; Schijf beschadigd / volume verwijderd

Gestart door femuschBoard NAS hardware vragen

Reacties: 4
Gelezen: 2651
Laatste bericht 19 januari 2013, 20:02:10
door davey
Opslagbeheer bij volume alleen verwijderen

Gestart door joydanBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 2577
Laatste bericht 07 juni 2012, 21:32:15
door Holy